Als vrouw kan je een aantal dingen maar beter laten als je op je werk serieus genomen wilt worden.

Bescheiden zijn en bijvoorbeeld achter in de zaal gaan zitten. Als ik een zaal in kom, ga ik nooit vooraan zitten. Dat geeft zo’n haantje de voorste gevoel. Meer mensen doen dat niet. De voorste rij blijft eigenlijk altijd leeg. Ook is er het risico dat ik allerlei vragen krijg op die voorste rij en bij de presentatie wordt betrokken. Daar heb ik ook niet altijd zin in. Maar voortaan ga ik toch maar die voorste rij pakken. Want uit onderzoek blijkt dat als je als vrouw achterin de zaal gaat zitten, de aanwezigen dan denken dat je op het punt staat te vertrekken om je kind naar de huisarts te brengen.

Foto’s van je kinderen op je bureau op werk zetten. Ik ben natuurlijk beretrots op mijn zoontje van bijna 11 maanden. En het liefst laat ik hem aan de hele wereld zien. Maar foto’s van hem op mijn bureau zetten kan ik beter niet doen blijkt uit onderzoek. Bij mannen vindt men dat schattig: ‘O hij is ook een familieman’. En dit doet niets af aan hun autoriteit. Bij vrouwen wordt er gedacht: ‘haar prioriteit ligt bij haar gezin en niet bij haar werk’.

Je werkkamer op kantoor inrichten als je woonkamer. Als je toch een groot deel van je leven op je werk doorbrengt, kan je het maar beter gezellig maken dacht ik…. Maar richt niet je werkkamer te gezellig in. Dan kom je niet meer zakelijk over. En kunnen je collega’s gaan denken dat je net doet alsof je thuis bent, lekker lanterfanten, met je pootjes omhoog op de bank.

Een pot met snoepjes op je bureau zetten. Af en toe de suikerspiegel omhoog met een snoepje is best lekker als je even iets af moet maken. Maar, niet doen die snoeppot op je bureau. Los van het feit dat het niet goed is voor de lijn is het ook niet goed voor je carrière. Als vrouw krijg je dan het image van voedende mama in plaats van ambitieuze, talentvolle collega.

Koffie halen en/of brengen. Als ik koffie haal, dan breng ik ook altijd koffie voor mijn collega’s die in de buurt zitten mee. Anders zou ik mezelf wel erg asociaal vinden als ik alleen een kopje voor mezelf meebreng. Maar nee, volgens onderzoek moet ik geen koffie brengen. Dat levert mij het image van een koffiedame op. En dan wordt ik dus niet meer als leider in de organisatie gezien.

Huilen of schreeuwen. Dat huilen of schreeuwen mijn carrière goed doet, heb ik nooit gedacht. Maar ik ben geen emotieloos mens, dus ook niet op mijn werk. Toch kan je als vrouw je emoties maar beter thuis laten. Uit onderzoek blijkt dat van een man wordt geaccepteerd als hij zijn emoties uit op zijn werk, maar een vrouw is een hysterische bitch.

Tja, wat moeten we met al deze informatie? Als je je bewust bent van de effecten van je gedrag ben je al een heel eind. Zo, nu ga ik maar eens een lekker kopje koffie voor mezelf halen.