“Kan je al een beetje merken wat voor karakter je zoontje heeft?” vraagt mijn buurvrouw. We hebben de buren voor het eten uitgenodigd. Het is heel erg gezellig. Zij hebben een dochtertje van bijna 2 jaar met een flink pittig karakter. Tja, ons zoontje is 9 maanden. Zijn karakter ligt al vast als je de boekjes mag geloven. Hij is enorm vrolijk en een grappen/praatjesmaker. Met name ’s avonds. Zou hij ook een avondmens(je) zijn net als ik? De creche vertelde dat hij eerst de kat uit de boom heeft gekeken en zich nu volledig in het speelgedruis stort. Maar of dit al wat zegt over zijn karakter?

De volgende dag zit ik tegenover een talentvolle bedrijfsjuriste. Ik coach haar met een loopbaanvraag. Het gaat over identiteit. Wat vindt zij belangrijk, waarom maakt ze bepaalde keuzes wel en andere niet? Hoe beter ze bewust is van wie ze is, des te beter kan ze bij haarzelf blijven en des te beter kan ze verbinding maken met anderen.

Voor organisaties en hun identiteit is dit niet anders. Als een organisatie trouw blijft aan haar waarden en principes merken stakeholders dat. Eén van mijn favorieten op TED, Sinek, kan dit op een hele simpele en heldere manier duidelijk maken: golden circle. Hij onderscheidt 3 niveaus: wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Het waarom staat voor de reden van bestaan, de intenties en motivaties achter het handelen. Organisaties die handelen vanuit hun ‘waarom’ zijn succesvoller, omdat ze een verbinding maken met de persoonlijke waarden van hun klanten en stakeholders.

Ik hoop dat mijn zoontje altijd dicht bij zichzelf blijft, wat voor karakter hij ook heeft. En… ik verheug me nu al op zijn ‘waarom’ vragen.