Veel van de bedrijven waar ik opdrachten doe, zijn blij met hun medewerkers. Vinden hen loyaal, deskundig, betrokken en kwaliteitsbewust. Ze hebben de processen op orde.

Maar dan…. autonome groei is nodig, staat nu bij veel bedrijven in de strategie. Dus groei van binnenuit. Dat gaat gepaard met een behoefte aan meer ondernemerschap. Aan mij de taak om samen met hen dat ondernemerschap te stimuleren en ontwikkelen binnen de organisatie.

Om inspiratie op te doen, ging ik kortgeleden naar een ondernemerscongres. Een man in een snel pak met een snelle bril, eigen reclamebureau opgezet, vertelt wat belangrijk is bij ondernemen. Ik laat het op me af komen. Tekst en beeld wisselen elkaar af. Twee van zijn boodschappen voor ondernemerschap intrigeren me. Als het niet goed is, doe het niet! En als het niet waar is, zeg het niet! Dat klinkt simpel…

Als het niet goed is, doe het niet!

Of, positief geformuleerd: als het goed is, doe het! Je weet wanneer iets goed is. Als je blijft doorpolderen bepaalt de traagste het tempo en de kleurlooste de kleur. Zullen we dat wel doen? Moeten we er niet nog even over praten, het in de stuurgroep en klankbordgroep gooien?
Nee. Richard Branson, ondernemer pur sang, zegt: ‘screw it, let’s do it!’

Succesvol ondernemerschap is niet een kwestie van geluk, maar van doen. Maar het moet wel goed zijn. De klant is genadeloos, scheidt het kaf van het koren. Dit mechanisme is nog sterker nu, tijdens de kredietcrisis. Hoe erger de crisis, des te genadelozer de afstraffing als het niet goed is.

Als het niet waar is, zeg het niet!

Of, positief geformuleerd: als het waar is, zeg het! Als ondernemer moet je de regie nemen over je eigen waarheid. Dissident durven zijn. De moed hebben om je eigen verhaal te vertellen.

Maar het blijkt erg moeilijk te zijn om aan de medewerkers of klanten over te brengen waar het echt om draait. Dat werd ook weer bevestigd door ons laatst uitgevoerde onderzoek (de Performance & Change Monitor). Mensen willen een goed verhaal horen, een sprookje. Medewerkers en klanten zoeken naar zingeving. Verhalen van geloof, hoop en liefde, de oude christelijke waarden doen het goed. Denk aan Obama.

Medewerkers en klanten zijn ook op dit punt meedogenloos: inspireer me met je eigen verhaal of verdwijn uit mijn leven!